czwartek, 24 września 2015

Deutsch, deutsch- cz.1

W lipcu 2014 przyjechałam na stałe do Niemiec. Wcześniej bardzo często byłam w drodze (Niemcy-Polska, Polska-Niemcy) głównie ze względu na studia, które kończyłam w Krakowie. Kilka dni po szczęśliwym obronieniu pracy licencjackiej razem z moim synkiem mogliśmy wrócić na stałe do domu, który tutaj w Niemczech stworzył mój mąż. Tak więc, trzeba było wziąć się porządnie za naukę języka.
Dodatkową motywacją, oprócz chęci konwersacji na wyższym poziomie był oczywiście fakt, iż we wrześniu tego roku synek poszedł do niemieckiego przedszkola. Chcąc ułatwić mu integracje z rówieśnikami zaczęliśmy wspólnie powtarzać i przyswajać proste wyrazy i zwroty. Troszkę czasu minęło i efekty szybko zauważyliśmy. Zachęceni tym małym powodzeniem kontynuujemy tą metodę do dziś. Małymi kroczkami do przodu! :)


Kilka pomocnych zwrotów na dziś:
  • Schön, dich zu treffen.- Miło Cię spotkać, częściej jako Miło Cię poznać.
  • Schön, dich zu sehen.- Miło Cię widzieć.
  • Ich muss mich verabschieden.- Muszę się pożegnać.
  • Vielen Dank für Ihren Besuch.- Dziękuje za odwiedziny/wizytę.
  • Vielen Dank für Ihre Bewirtung.- Dziękuje za gościnę/ poczęstunek.
  • Das ist nicht der Rede wert.- Nie ma o czym mówić/ Nie warto wspominać.
  • Kommen Sie bitte wieder.- Zapraszamy ponownie/ Proszę przyjść znów. 

Kilka słówek:
  • gerecht- sprawiedliwy
  • ungerecht- niesprawiedliwy
  • verwandt- pokrewny, spokrewniony
  • leise- delikatnie, lekko
  • zufrieden- zadowolony
  • winzig- malutki, drobniutki 
  • abnormal- nienormalny

Na początek nie za dużo ;) W komentarzach napiszcie co myślicie o tego typu nauce niemieckiego? a może ktoś uczy się w ten sam sposób? pozdrawiam :)

2 komentarze:

  1. Dobry pomysł :)
    fajną opcją jest nauka przy pomocy fiszek ( gdzie po jednej stronie masz słówko niemieckie, a po drugiej odpowiednik polski ) i powtarzać te karteczki czasem do znudzenia, aż wejdą w krew :) Powiedzmy tak 10 słówek na dzień. Polecam :)

    Ewa

    OdpowiedzUsuń
  2. Znam ten sposób i przez jakiś czas korzystałam z niego :) Jest skuteczny ale teraz zauważyłam, że posiadając już jakiś zasób słownictwa lepsze efekty przynosi uczenie się wyrywkowych słówek czy zwrotów :)
    Zapraszam do wypróbowania na sobie mojej propozycji!

    OdpowiedzUsuń

Dodaj swój komentarz